Een stage is een win-win situatie
Een stage is voor de student van belang om praktijkervaring op te doen. Maar uiteraard moet het voor de organisatie ook zinvol zijn om een stagiair tijdelijk in dienst te nemen en te investeren in begeleiding. Het moet een win-win situatie zijn. Een stagiair is een investering voor de lange termijn.
Deze pagina bevat informatie over het verloop van de stage, de leerdoelen, de begeleiding en het verloop van de stage.
Verwachtingen ten aanzien van kennis en vaardigheden
In de eerste fase (vaak het eerste leerjaar) van de opleiding maakt een student zich de basisvaardigheden eigen. De student doorloopt verschillende lesmodules waarin deeltaken worden geleerd en geoefend.
Bij de start van de eerste stage beheerst een student software development:
- De basis van webdevelopment html/css, javascript en php;
- De basis van programmeren in Python;
- De basis van webhosting en versiebeheer;
- Enige kennis over security, onderzoeken, ontwerpen, testen;
- Basiskennis over het ontwerpen en bevragen van relationele databases;
- De basis van ontwikkelmethodes zoals scrum;
- Afhankelijk van het gevolgde keuzedeel: Bijvoorbeeld kennis over klantcontact, grafisch ontwerp van websites, programmeren van games of microcontrollers.
Bij de start van de tweede stage beheerst een student software development:
- Basiskennis over van API’s;
- De basis van Raspberry Pi;
- Technieken, tools, talen en frameworks die zijn aangeleerd en verdiept tijdens de projecten, afhankelijk van de eigen ambitie. Bijvoobeeld Django Python/Wagtail, Laravel, Wordpress, Unity, C#, .NET, ReactJS;
- Gevorderde projectplanning en samenwerken mbv scrum ;
- Afhankelijk van het gevolgde keuzedeel: Bijvoorbeeld kennis over ondernemerschap, een hbo-vervolgopleiding of mobile app development.
Tijdens de meewerkstages maken studenten deel uit van het team. Zij werken mee aan de lopende projecten en helpen bij de werkzaamheden.
Tijdens de eerste stage kan een stagiair compacte, concrete en eenduidige taken uitvoeren die zijn voorbereid door een andere ontwikkelaar.
Voorbeelden van taken zijn het schrijven van tests, het uitvoeren van wijzigingen of kleine uitbreidingen en het doen van eenvoudige bug-fixes.
Ook het testen van software en het schrijven van documentatie kan tot de werkzaamheden behoren.
Dankzij concrete, kleine taken en duidelijke instructie vindt een stagiair snel zijn weg in de systemen.
Tijdens de tweede stage is een stagiair in staat om complexere en grotere taken uit te voeren,
zelf op te delen in deeltaken en deze in te plannen. Naast de werkzaamheden die hierboven worden genoemd,
kunnen bijvoorbeeld ook nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd aan applicaties.
Leerdoelen
Vaak is een stage de eerste echte werkervaring die wordt opgedaan. De leerdoelen zijn daarom enerzijds gericht op het ontwikkelen van werknemersvaardigheden.
Op school worden de studenten voorbereid op de stage door te ondersteunen bij het ontwikkelen van een onderzoekende en zelfstandige beroepshouding.
Leerdoelen zijn onder andere gericht op samenwerken, overleggen en omgaan met feedback en werkdruk.
Beroepsgerichte leerdoelen zijn daarnaast natuurlijk ook belangrijk. Samen met de stagiair worden leerdoelen vastgesteld voor specifieke tools en technieken
die worden toegepast in de organisatie.
Een stage heeft meer kans van slagen als vooraf duidelijke leerdoelen worden gesteld, die aansluiten op het kennisniveau en de ambitie van de student.
Begeleiding
De praktijkbegeleider begeleidt de stagiair in zijn werkzaamheden. Dat houdt in:
- Het ondersteunen van de stagiair bij het uitvoeren van de schoolopdrachten
- Het bespreken en vaststellen van leerdoelen
- Het opstellen van een plan voor de stageperiode
- Het bespreken en evalueren van de uit te voeren taken
- Het faciliteren van een veilige werkplek
- Het voeren van de twee voortgangsgesprekken met de BPV-docent en de stagiair
- Het accorderen van het stageverslag en het urenlogboek
Logboek
Om het leerproces tijdens de BPV goed te kunnen volgen wordt dagelijks door de stagiair een logboek bijgehouden. De praktijkbegeleider en de BPV-docent kunnen ten alle tijde het logboek bekijken. Het wordt dus door de stagiair gedeeld via OneDrive. Aan het eind van de stage voegt de stagiair het logboek als bijlage toe aan het stageverslag.
Gesprekken
Tijdens de stage vindt drie keer een gesprek plaats met de stagiair,
de praktijkbegeleider en de BPV-docent, waarvan één minimaal fysiek.
Ter voorbereiding op het gesprek stuurt de stagiair het (door de praktijkbegeleider geaccordeerde) stageverslag en het logboek naar zijn BPV-docent.
Tijdens het gesprek wordt de voortgang van de stagiair besproken aan de hand van het beoordelingsformulier.
De stagiair maakt tijdens het gesprek aantekeningen ten behoeve van het gesprekverslag. Het verslag en het formulier worden opgenomen in het stagedossier.
Na afloop van de stage vult de docent het BPV-eindbeoordelingsformulier in om de stage af te ronden.
Onze ervaringen
Inmiddels hebben we al veel studenten begeleid tijdens hun stage. Elke situatie is weer anders, toch delen we graag onze ervaringen.
Doen! | Niet doen! |
---|---|
Stagiair opnemen in het team | Stagiair(s) als subteam |
Concrete, duidelijke taken met instructie | Grote complexe opdrachten |
Dagelijks kort afstemmen | Af en toe een lang overleg |
Feedback geven op beroepshouding |
Aanmelden
Bent u geïnteresseerd in stagiaires van de opleiding software development of heeft u aanvullende vragen? Neem dan contact op met Femke Arnold.